Trip through Southern Africa

Project: Playground Nkhata Bay Hospital

Omschrijving: Ziekenhuizen in Malawi zijn gratis maar er wordt wel verwacht dat de familie van de zieke voor het eten en het gezelschap zorgt. Daarom hangen er veel kinderen rond het ziekenhuis die wachten op vader, moeder, oom of tante. Voor de afleiding bouwt Butterfly (een stichting in Nkhata Bay) een speeltuin.

Kosten: 350 euro

Dagen: 5

Vrijwilligers: Al (Fotograaf uit Engeland en al zeven maanden blijven hangen in Nkhata Bay)

Maria (Finse biologielerares, 1 dag meegewerkt; Ziek, Zwak en Misselijk)

John (Timmerman uit Malawi en werkzaam bij de stichting)

Kim (Hollands en uitstekend in spijkers met koppen slaan)

Leo (Fries, zoon van een timmerman)

Luca (Barman bij Butterfly, helaas vroegtijdig afgehaakt omdat hij teveel dronk)

Lokatie: Nkhata Bay Hospital, tussen de Aids Kliniek en TBC kamer.

Onderuitgezakt aan de bar zaten we toen de eigenaresse van ons hostel vroeg wat de plannen morgen waren. Daar denken we niet teveel over na, dus het verzoek om te helpen bij het bouwen van een speeltuin vonden we een leuke uitdaging. Daar stonden we dan, op de eerste dag in de bloedhitte van de middag gaten te scheppen en planken te zagen. Het is leuk werk en we maken een hoop lol. Totdat over het pad drie mannen lopen met een doodskist, de maat voor een klein kind. We worden even in de realiteit gezet. Tijdens dezevijf dagen hebben we enorm veel geleerd en gezien. Het ziekenhuis was als een klein dorp waar leed en vreugde dicht bij elkaar ligt. John leerde ons de taal en was onze gids in Malawiaanse tradities.

Toen de laatste hand aan glijbaan werd gelegd, werd dit het domein van de kinderen. Ongeveer 70 kids renden, sprongen en vielen over elkaar heen van vreugde. Wij hebben er uren naar gekeken, het was fantastisch!

Ankie

Echt dankbaar werk!

Bart Linders

Hallo,
Wat een goed plan en leuk dat het gelukt is, kinderen zijn zo blij als er wat extra's is voor hun. Hoop dat jullie het hout goed beschermd hebben tegen de termieten?
In september 2011 ben ik na twee maande in Malawi te zijn geweest vertrokken. Ik wil binnenkort een project net buiten N.B. starten om fiets-ambulances in te zetten voor ernstig zieken en zwangere vrouwen die op het punt staan te bevallen naar het ziekenhuis te kunnen berengen. Heel graag contact hierover.