Trip through Southern Africa

The Big 5

Etosha, Chobe en de Okavango Delta hadden me al een prachtige indruk gegeven van het imposante wild in Afrika. Toch had ik mijn lijstje van de Big 5 (Leeuw, Luipaard, Buffel, Olifant en Neushoorn) nog niet compleet. De neushoorn en luipaard ontbraken nog. In het Kruger National Park wilde ik dit lijstje graag voltooien. 4 dagen in Kruger gewapend met telelens en verrekijker was ik klaar om alles af te vinken. Elke ochtend stond ik om half zes 's ochtends klaar naast de tent om Kim weer te overtuigen om op dit tijdstip mee te gaan. Op de derde dag werd ik pas beloond. De dag begon al goed toen ik oog in oog stond met een vrouwtjes leeuw, die me nog flink liet schrikken met een schijnaanval. 's Avonds tijdens de geboekte sunsetdrive was het helemaal raak. 2 oudere mannetjes leeuwen besloten deftig voor mijn camera te poseren toen we de neushoorn spotten. De eerste ontmoeting was er meteen een van 3 meter afstand. De laatste dag werden we nogmaals getrakteerd op twee leeuwen, paraderend op de weg.

Toch bleef dat ene dier aan me knagen, de luipaard. We probeerden ons geluk in het Mapungubwe park, helemaal bovenin Zuid Afrika tegen de grens van Botswana en Zimbabwe. Daar hadden we in onze uitkijkhut al snel een ontmoeting met een groene boomslang die nieuwsgierig naar ons bankje gleed (Gelukkig had ik hem al snel in de gaten, die beesten zijn dodelijk giftig!). Ik zit hier wel een luipaard op de hielen als ik een oude kill in de boom zie hangen.

Toch hier geen succes en hij blijft verborgen. We hadden al vaker de tip gekregen om naar het Pilanusberg National Park te gaan, 100 km van Johannesburg. Mijn obessie had inmiddels zware vormen aangenomen dus we gingen ook naar dit park (gelukkig hebben een kaart gekocht zodat we gratis in alle parken kunnen). Het is een prachtig gebied ontstaan door een vulkaan uitbarsting. We worden hier verwend door de omgeving en de beesten die we zien. Prachtige ontmoetingen met neushoorns, olifanten en gnoe's, allemaal met kleintjes. Toch blijf ik met mijn gedachten bij de luipaard wat bijna een mission impossible lijkt. Op de laatste dag onderweg uit het park zien we nog een vrouwtjes leeuw en een jakhals. Ik had een afspraak met een paar cheeta's op een berg maar die kwamen helaas niet opdagen. Bijna bij het hek naderen we een smalle doortocht die onder water staat. Kim stopt de auto abrupt en zegt een gesis te horen uit de bosjes achter ons. Ik tuur voor me uit terwijl Kim achterstevoren in de stoel probeert te ondekken welk dier dat geluid maakt. Dan staat hij daar, recht voor me; de fucking leopard! 1 blik, hij springt de weg over en verdwijnt in de bosjes. Ik ben verbijsterd en probeer het Kim stotterend uit te leggen. Zij heeft alles gemist door haar nieuwsgierigheid achter ons. We rijden dichter naar de bosjes en horen de luipaard nog. Het is een schitterend geluid, een soort geknor of gegrom dat lijkt op een ouwe zaag. Mijn Big 5 is compleet, ik voel me de king of de jungle!

Reacties

Reacties

Gijs aka Dzjidzjus

Waaaa super vet zeg!
Mooi geschreven verhaaltje, jullie zijn goed bezig.

Ik ben benieuwd naar de foto's!

Ciao, Gijs

Charlene

Wat een topverhaal! Kan me helemaal voorstellen dat je obsessed raakt door die beesten en dat je alleen maar meer meer en meer wilt zien! Hoop dat het verder allemaal goed gaat met jullie ook?

In Utrecht alles zn gangetje en alles gaat rustig vrolijk door. Veel plezier nog en geniet vooral!

xx liefs
Charlene

Hendrika

Hoi Leo en Kim,

Wat in geweldich ferhaal .... super man!
En ek ik ben erg nijsgjirrich nei de foto's.
Maar die binne fest ik hiel erg moai!
Doche jimme wol foarsichtich oh wat hjead dit âldwiifich net...., maar ik myn it wol .

in dikke tút fan ús.

Milene

Wow, wat een mooi verhaal weer =) helemaal super dat jullie the big 5 hebben gezien, echt helemaal leuk, en dat je daar dan elk park voor af moet gaan!! Maar jullie hebben het gevonden!!! Heel veel plezier nog de laatste weekjes/maandjes ik ben de tijd een beetje kwijt!!!
kisses

Renee

Hoe vet!?!?!? Ik zeg waar zijn die foto's?

My beste wense vergesel jou vir die res van jou reis!


Tatta x

Erik de W

Afgevinkt!

Mooie verhalen en schitterende foto's!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!